20 Ways Companies Get You to Spend More Without Knowing It
baona/istockphoto

פסיכולוגיה צרכנית: דרכים ערמומיות של עסקים לגרום לכם לבזבז כסף

View Slideshow
20 Ways Companies Get You to Spend More Without Knowing It
baona/istockphoto

פסיכולוגיה שיווקית

כולנו מודעים לעובדה שקמעונאים יעשו הכל כדי לגרום לנו להוציא יותר כסף, אבל בשביל להיות צרכנים חכמים - צריך להבין איך הטקטיקות השיווקיות עובדות. בין אם אתם קונים ברשתות גדולות או בחנות קטנה, להלן 19 דרכים לגרום לכם לבזבז כסף - חלקן ערמומיות להפליא.

Expensive Items at Ikea
artran/istockphoto

מסלול אסטרטגי

איקאה, שבנויה מעט כמו מבוך, זו הדוגמה הטובה ביותר. הרעיון פשוט - חשיפתכם לעוד מוצרים תעודד אתכם לקנות פריטים נוספים. אפשר לראות את זה גם בסופרמרקט, במיוחד בדרך הארוכה, יחסית, שאנו נאלצים לעשות בדרכינו למוצרי בסיס כמו חלב, לחם או ביצים. זה לא סתם שהם תמיד ממוקמים בקצוות.

עוד בנושא: טיפים לקניות באיקאה


Woman shopping online
DepositPhotos.com

מכירה ערמומית

אם קניתם באמזון, ללא ספק הוצגו לכם פריטים הקשורים למוצר שאתה מעוניינים בו, או חבילות של פריטים קשורים (כמו מצלמה, מארז וכרטיס זיכרון) שנמכרים בפחות ממה שהם היו עולים אם הייתם קונים אותם בנפרד. נשמע לכם כמו עסקה טובה? רק אם תכננתם לקנות את שלושתם מלכתחילה.

עוד בנושא: סימנים שמרמים אתכם בזמן שופינג ברשת


You Eat Your Way Through the Aisles
Jules Y./Yelp

דוגמיות חינם

דוגמיות חינם הן אולי רעיון נדיב, אבל יש מניע נסתר מאחוריהן: סביר יותר שתקנו משהו כשתקבלו דוגמית בחינם, כיוון שזו שיטה שיווקית שמשחקת על הדדיות. לאחר שהלקוחות מקבלים משהו בחינם, הם נאלצים לעשות משהו נחמד בתמורה - כמו לרכוש את המוצר כדרך להכיר תודה, לעיתים מתוך תחושת אשמה. טריק פסיכולוגי ותו לא.

No Dollar Signs
Berenika_L/istockphoto

אין סימן של ₪

זה אולי נראה מלוטש ושיקי להשמיט את סימן הש"ח, הדולר או כל מטבע אחר, אבל זה לא רק זה: מחקרים הסיקו כי אנו עשויים להוציא יותר כשאיננו רואים את סמל המטבע, ככל הנראה משום שהיעדרו מסייע בהפחתת ה"כאב" הפסיכולוגי הכרוך בהוצאת כסף. 

עוד בנושא: ניסויים פסיכולוגים מרתקים


Decoy Pricing
Yuriy Kovtun/istockphoto

תמחור פיתיון

אנשים רבים היו מתנגדים לשלם 150 ש"ח עבור חולצת טריקו. אבל מה אם יציעו לכם גם חולצת טריקו ב-100 ש"ח ועוד אחת ב-300 ש"ח? פתאום חולצה ב-150 ש"ח כבר לא נשמעת כל-כך יקרה, ואם אתם רוצים לאזן בין מחיר לאיכות - זה נראה סביר בעליל. הטקטיקה הזו פופולרית ברשת, כשלרוב מוצגות לקונים כמה אפשרויות בקופה. כך הקמעונאים מכוונים אתכם לבחירה מסוימת.

One-Click Ordering
krblokhin/istockphoto

רכישה בלחיצה אחת

היכולת להזמין כל דבר בלחיצה אחת בלבד הופכת את הקניות לנוחות עבורנו, אבל האפשרות הזאת מוסיפה עוד אחוז מטורף של רווחים לענקיות כמו אמזון. הזמנה בלחיצה מפחיתה משמעותית את הסיכוי לנטוש את העגלה הווירטואלית. כלומר, אם הייתם צריכים להזין פרטי תשלום וכו', כנראה הייתם מוותרים על רכישת מוצר שאתם לא באמת חייבים.

עוד בנושא: טיפים לחיפוש בגוגל


Charm Pricing
olm26250/istockphoto

תמחור קסם ותמחור יוקרתי

באסטרטגיה המכונה "תמחור קסם", מתמחרים מוצר שעולה, למשל, 5 ש"ח ב-4.99 ש"ח. מחקרים מצאו כי יש סיכוי גבוה יותר שנחשוב שמציעים לנו עסקה טובה מכיוון שאנו מקשרים את המחיר ל-4 ש"ח במקום ל-5 ש"ח. מהצד השני, ישנה אסטרטגיה המכונה "תמחור יוקרתי", לפיה משתמשים במחירים עגולים בלבד. למה? אנו נוטים לקשר מחירים בעלי מספרים עגולים ליוקרה ואיכות.

Supersized Carts
NoDerog/istockphoto

עגלות גדולות

מתברר שקונים לא אוהבים לדחוף עגלות ריקות - ומומחי שיווק טוענים כי עגלה בגודל כפול יכולה לגרום ללקוחות לקנות 40% יותר ממה שהם באמת צריכים. שקלו לבחור בסל או בעגלה קטנה יותר כדי להימנע מהוצאות יתר בסופרמרקטים.

Good Ol' Nostalgia
BrendanHunter/istockphoto

נוסטלגיה

זיכרונות נעימים משמחים את הקונים ואת חשבון הבנק של בעלי העסקים. בפעם הבאה שחברה משיקה מוצר נוסטלגי כלשהו, זכרו שמדובר בטריק ידוע.

Know The Return Policy
SondraP/istockphoto

מדיניות החזרה גמישה

זה נכון שלקוחות מחזירים יותר רכישות כאשר מדיניות ההחזרה ליברלית. מצד שני, זה גם נכון שקונים נוטים לקנות יותר מלכתחילה כאשר מדיניות ההחזרה ליברלית. מצד שלישי, מעניין שחלונות החזרה ארוכים יותר מתואמים גם עם פחות החזרות, אולי כי הקונים נקשרים יותר לקניות שלהם ומרגישים פחות דחיפות להחליט אם להחזיר אותם. 

עוד בנושא: דברים שיש בארה"ב וצריך לייבא לארץ, דחוף


Clustering Products At Eye Level
VLG/istockphoto

מוצרים בגובה העיניים

המותגים היקרים והנחשבים יותר יהיו תמיד בגובה העיניים והזולים יהיו קרובים יותר לרצפה. הרבה חברות משלמות כסף בשביל מיקום המוצרים שלהם בגובה העיינים, מתוך הימור שתתעצלו מדי להביט למטה או למעלה כדי למצוא מבצע טוב יותר. קופסאות דגנים צבעוניות מעוטרות דמויות מצוירות עשויות להיות מונחות בגובה נמוך יותר - בגובה העיניים של הילדים שלכם. 


Carefully Chosen Colors
artran/istockphoto

צבע המותג

הצבע של רשת וולמארט, למשל, הוא כחול ושל טארגט הוא אדום. זה לא אקראי. צבעים יכולים להשפיע על ההרגשה שלנו כלפי חברה או מותג ואפילו לגרום לנו לקנות יותר ממה שהתכוונו. לדעת המומחים, צבע אדום יגרום לנו לקנות במהירות ובלי יותר מדי מחשבה. לעומת זאת, המטרה של הצבע הכחול של וולמארט היא לפנות להמונים.

Deals Requiring Multiples
4x6/istockphoto

הנחה כמותית

חנויות אוהבות עסקאות כמו "3 ב-10 שקלים או 6 ב-15 שקלים". הסיבה ברורה: הקונים בדרך כלל יקנו יותר ממה שהם צריכים כדי למקסם את העסקה.


Presidents' Day (Feb. 18)
ljubaphoto/istockphoto

מידה שקרית

האם מידה 36 היא באמת 36? או שזה קרוב יותר ל-38, או אפילו ל-40? מותגים רבים מקטינים את המידה של הבגד, אבל רק על גבי התווית. התאמה לגודל קטן יותר גורמת לקונים להרגיש טוב, וקונים שמרגישים טוב נוטים לקנות יותר.

עוד בנושא: התסכולים בשופינג לפלאס סייז


Look For Bonus Rewards On Credit Cards
stocknshares/istockphoto

תכנית נאמנות

תוכנית נאמנות היא כל תגמול שאתם מקבלים על קנייה חוזרת בבית העסק ומטרתה היא להשאיר אתכם נאמנים לעסק. לקוחות שקונים יותר - ממה שהקמעונאי רוצה, כמובן - מתוגמלים באיזושהי הנחה או עסקה, וזה מחזק את הצורך שלהם להשיג עוד פרס. ומה עושים בשביל להשיג עוד פרס? קונים עוד, ואז מקבלים עוד פרס, וקונים עוד ומקבלים עוד פרס... 

Buy One, Get One Free
aydinynr/istockphoto

מבצע 1+1

מבצע 1+1 מאפשר לעסקים להיפטר במהירות מסחורה ולעשות יותר כסף. אם אתם קונים חולצת טריקו בסכום של 20 ש"ח ומקבלים חולצה שנייה בחינם, עדיין הוצאתם 20 ש"ח - שזה 10 ש"ח יותר ממה שהייתם מוציאים על החולצה האחת שהייתם זקוקים לה אם היא פשוט הייתה ב-50% הנחה. 


Amazon Prime Package
Hadrian/shutterstock

שירותי מנוי

כשזה נוגע למנויים בתשלום, הקמעונאים יודעים טוב מאוד שכולנו עובדים על אינרציה, במיוחד כאשר ביטול המנוי כרוך בטרחה. זה הזמן לעבור על כל המנויים המיותרים שלכם ולבטל את כולם. קדימה.


Buy Because It's a Bargain
triocean/istockphoto

מבצעים לזמן מוגבל

מלבד שלטים כמו "אל תחכו!" "הזמינו עכשיו!" "המכירה מסתיימת מחר!" יש קמעונאים מקוונים, כולל אמזון, שמשתמשים בטיימרים של ספירה לאחור לסיום המבצע. טקטיקה זו היא די שקופה ומזלזלת מעט באינטליגנציה של הלקוחות. מצד שני, יש מספיק אנשים שנופלים בפח הזה. 

עוד בנושא: טיפים למכירת פריטים ביד שניה


'Social Proof' and Peer Pressure
Anatoliy Sizov/istockphoto

הוכחה חברתית

יש סיבה שהמותג שמופיע לכם בפיד הפייסבוק ומעולם לא שמעתם עליו מציג את כל הביקורות המפרגנות שקיבל. סביר להניח שתהיו הרבה יותר סקרנים לגבי מוצר - וסביר יותר שתקנו, כמובן, אם "כולם" מתלהבים ממנו. המושג הפשוט הזה, שנקרא "הוכחה חברתית", חל גם כאשר חברות מציינות המלצות של מומחים/ סלבס או כוללות כמות מכירות בפרסום שלהן.