TMTM

01 Chrysler PT Cruiser by Greg Gjerdingen (CC BY)

צ'יפיזם הוא מגזין עצמאי. ייתכן שנרוויח עמלה במידה ותבצעו רכישות דרך הקישורים שלנו. לקרוא עוד
01 Chrysler PT Cruiser by Greg Gjerdingen (CC BY)

נסיעה קשה

טעם עיצובי עשוי להיות סובייקטיבי, אך כאשר מגיע הזמן להוציא עשרות אלפי שקלים על מכונית, אנו רוצים שהיא תראה טוב, או לכל הפחות, שלא תראה רע. אך למרות הכוונות הטובות שלהן, חברות לייצור רכב מפשלות לפעמים ומוציאות לשוק מכוניות כל-כך מכוערות, שהיינו צריכים ליצור את הרשימה הזאת במיוחד בשבילן. במקרים רבים, זה גם אומר שהמכירות לא ממריאות, אם כי יש כמה מכוניות ביזארות שהצליחו לסחוב בשוק במשך שנים. בין אם אתם אוהבים אותן או שונאים אותן, הנה 25 מכוניות "ייחודיות" שלא נעמוד בתור לקנותן בזמן הקרוב.

Pontiac Aztek (2001-2005) by Alexander Migl (CC BY-SA)

פונטיאק אצטק (2001-2005)

נהגים רבים לא מתאפקים וממהרים להשמיץ את  המכונית הזאת. יש שמכנים אותה "מפלצת מיניוואן בדראג". למרות שלחיבור האופנתי המוזר בין רכב שטח למכונית ספורט היו 15 דקות של תהילה בזכות כיכוב ב'שובר שורות', פונטיאק אצטק היא עדיין בין המכוניות הידועות בכיעורן.

Wikimedia Commons

איי.אם.סי. פייסר (1975-1979)

נכון, הרבה מכוניות אמריקאיות מכוערות יוצרו בשנות ה-70, רבות מהן ע"י יצרנית הרכב AMC. אבל אפילו בין המכוניות המכוערות ביותר, ה-AMC Pacer הגיעה לרמה חדשה של כיעור. AMC טענה שהמכונית קומפקטית ורחבה, אבל הבטחות לחוד, ומציאות לחוד.

Ford Edsel by nakhon100 (CC BY)

פורד אדסל (1958-1960)

מעט כישלונות היו גרועים מזה. הכישלון האגדי של שנות ה-50, הפורד אדסל, היה "אחד מהברווזונים המכוערים האלה שמעולם לא הפכו לברבור" (הניו יורק טיימס). ככל הנראה, פורד השקיעה כ-250 מיליון דולר באדסל, אך התעלמות מהטעם העיצובי של הלקוחות מביאה למציאות בה לקונים אין מקום בלב לרכב זה. החלק העיצובי הכי זכור לשמצה, היה הגריל, שעל-פי הוושינגטון פוסט דמה ל"אולדסמוביל שהתמזג עם לימון, מושב אסלה ותמונות אכזריות יותר".

A 2015 Toyota Prius c facelift model. by Mr.choppers (CC BY-SA)

טויוטה פריוס (2015-היום)

מהי נקודת השפל של המכונית זוללת הדלק, בת הכלאיים הזו? עיצוב מחודש ב-2015 גרם למכונית, שהייתה מוזרה גם לפני, להיראות כמו חייזר. התיאור הזה נכון אם אתם נחמדים. על-פי 'טופ ספיד', הטויוטה הזאת נראית כמו "דג כועס עם סנטרים כפולים שרוצה לאכול את הפנים שלך".

Citroen Ami 6 by An-d (CC BY-SA)

סיטרואן אמי 6 (1961-1970)

בשנות ה-60, יצרנית הרכב הצרפתית, סיטרואן, הייתה זקוקה נואשות למכונית בינונית שתעמוד כנגד מתחרות כמו פולקסווגן ורנו. במקום זאת, היא יצרה את אמי, עם חלון אחורי מוזר בזווית הפוכה שלא בדיוק מצא חן בעיני הקונים. על פי 'מוטור טרנד', זה היה למעשה מהלך שנעשה במטרה לקצץ בעלויות, מכיוון שניתן היה לחבר את מכסה תא המטען למעלה כדי שישאר פתוח, ללא צורך במוט תומך או קפיצים. לא משנה מה המקרה, התוצאה הייתה "העיצוב הכי מסורבל אי-פעם".

Chrysler PT Cruiser (2001-2010) by Greg Gjerdingen (CC BY)

קרייזלר פי.טי. קרוזר (2001-2010)

ה-PT Cruiser נותרה אחת המכוניות הכי שנויות במחלוקת בשנים האחרונות. על כל קונה אחד שאהב את הסטייל הרטרו אגרסיבי של המכונית הזאת, היו חמישה אנשים שגיחכו על כמה שהמכונית הזאת מכאיבה בעיניים, ואנחנו חלק מהחמישה האלו. "ה-PT היה מיניוואן מכווץ למשפחות שהיו זקוקות למשהו בסיסי ונשענו קצת יותר מדי על הנוסטלגיה", לועגים באתר Jalopnik. לא יכולנו לומר זאת טוב יותר בעצמנו.

Wikimedia Commons

פורד טאורוס (1996-1999)

למה לשנות משהו שמצליח? זה מוסר ההשכל של הסיפור של פורד, שראתה כי המכירות צנחו לאחר שהעיצוב האליפטי המחודש של הטאורוס הפופולרי בשנת 1996, יצר אפקט משונה שמזכיר מרשמלו מעוך על גלגלים. ב-Road and Track מכנים את המכונית הזאת "המכונית העצובה ביותר שיוצרה אי-פעם".

1961 Plymouth Fury sedan by That Hartford Guy (CC BY-SA)

פלימות' פיורי (1961)

פשוט התרחקו לאט ובזהירות מהמכונית הקלאסית הזו ואף-אחד לא ייפגע. ה-פלימות' Fury הצדיקה את שמה (זעם) בזכות פרונט מאיים למראה. "זה לא היה העיצוב היחיד בסגנון זה שיצא מאולמות התצוגה ברחבי ארצות הברית בשנת 1961, אבל זה היה העיצוב שגרם להכי הרבה סיוטים" (Curbside Classic).

Wikimedia Commons

ניסאן קיוב (2009-2014)

בניסאן רצו שצורת הקוביה של המכונית תבלוט, אבל בסופו של דבר היא בלטה מכל הסיבות הלא נכונות. הלוס אנג'לס טיימס כינה אותה "קופסת שנאה אווירית של כיעור... קלס, לעג, פרודיה נועזת לאווירודינמיקה." בניסאן אף הודו כי העיצוב נבנה על-פי רעיון של "בולדוג במשקפי שמש", ובטיימס תהו: "איזה צד מרכיב את משקפי השמש?"

Wikimedia Commons

סוזוקי אקס 90 (1996-1998)

הוושינגטון פוסט כותב על סוזוקי X-90, "זו בועה של משהו, ללא ישבן… זה מגיע עם זנב קצוץ, עם חיפוי זכוכית, פנסים דמויי עיניי חרק ופגושים בולטים. זה כל-כך מכוער, שזה מצחיק. זה כל-כך מצחיק, שזה חמוד". למרבה הצער, לא היו קונים רבים שראו את החלק ה"חמוד" של המטבע, וסוזוקי הפסיקה את הייצור של רכב השטח הקטן והמוזר הזה אחרי כמה שנים.

Wikimedia Commons

פונטיאק טראנס ספורט (1990-1996)

האמת הבסיסית על המיני ואנים היא שהם לא מגניבים או נעימים לעין, ועדיף שיצרני מכוניות יפנימו את העובדה הזאת מאשר שיעמידו פנים שהמציאות היא אחרת. אבל פונטיאק המסכנה לא קיבלה את התזכיר הזה לפני שעיצבה את מכונית הטראנס ספורט המחודדת והמשונה, אותה תיארה חברת הרכב כ"רכב החלל של שנות ה-90". החל משנת 1997, פונטיאק נטשה את הסטייל העתידני לטובת מראה מסורתי יותר.

1977 CitiCar 2 Dr. Coupe (Electric vehicle) by T442163 (CC BY-SA)

ואנגרד סיטי-קאר (1974-1977)

נסלח לכם אם תבלבלו את הסיטי-קאר עם מכונית של פארק שעשועים. במציאות, הרכב המוזר והמשולש הזה היה מכונית חשמלית שנבנתה כדי למשוך צרכנים במהלך משבר הנפט האמריקאי באמצע שנות ה-70, באותה תקופה של איי.אם.סי. פייסר. "זו הייתה קרונית גולף מפוארתשבוודאי הייתה אומללה לחלוטין כשנאלצה לנהוג בתנועה ממשית", הבהירו ב-CarBuzz וציינו כי המכונית הגיעה למהירות מקסימלית של 40 קמ"ש ולמרחק של 65 ק"מ. באופן מדהים, כ-4,400 יחידות נמכרו.

Wikimedia Commons

סובארו בראט (1978-1994)

לטנדרים קטנים הייתה תקופת שיא כלשהי בשנות ה-70 וה-80, ולכן סובארו החליטה לעשות מעשה ולשדרג עגלה קיימת. התוצאה הייתה טנדר מוזר בשם בראט, שיוצר איכשהו עד שנת 1994. הוא נבנה אפילו עם שני מושבים שפונים לאחור; מושבים שעזרו לסובארו לקרוא לזה רכב משפחתי ולהתחמק ממיסים על טנדרים מיובאים. 

Wikimedia Commons

פיאט מולטיפלה (1998-2004)

המולטיפלה עוצבה עם הרבה מקום לנוסעים ומטען, והעיצוב הייחודי והמוזר הזה המשיך, איכשהו, להסתובב בשוק עד העיצוב המחודש ב-2004. קוראי CarThrottle כינו אותה "המכונית הכי מכוערת שאי-פעם נוצרה", כשהיא מתמודדת ראש בראש מול השעירה לעזאזל, פונטיאק אצטק.

Wikimedia Commons

לקסוס אס.סי. 430 (2001-2005)

מכוניות יוקרה אינן חסינות מפני תקלות עיצוב, ולקסוס אס.סי. 430 לחלוטין מוכיחה את זה. אנשים תיארו אותה כמכונית אמבטיה שעברה התעללות מוזרה בפרופורציות שלה, והיא בהחלט לא עמדה בציפיות הגבוהות עבור קונים שמוכנים להוציא כסף רב על מכונית עם גג נפתח. המכונית זכתה לזלזול מצד התכנית טופ גיר, שם  תיארו אותה כ"המכונית הגרועה בעולם".

Red Yugo GV in Junction Triangle, Toronto, Canada. by Michael Gil (CC BY)

יוגו ג'י.וי (1985-1992)

היוגו מהווה סעיף פופולרי ואף קלישאתי ברשימות רבות של מכוניות גרועות, אבל היינו עושים טעות אם לא היינו מציינים אותה, כי מלבד כל בעיות האיכות המוכחות שלה, היא גם מאד, מאד מכוערת. הגיבנת הקטנה והרעועה הזו יועדה להיות להיות זולה ככל האפשר, ורואים את זה. "מהרגע שאתה ניגש ליוגו, עצב מכה בך. בלי קשר לסיבה שאתה מרגיש את זה, אתה פשוט מרגיש את זה. אתה יודע שאתה הולך להתאכזב" (אוטוטריידר).

Marcos Mantis M70 (1970) by Steve Glover (CC BY)

מרקוס מאנטיס אם 70 (1970-1972)

באוטוטריידר כינו את המכונית הזאת "המכונית שגורמת לאצטק להיראות יפה". מרקוס מאנטיס הייתה מכונית ספורט בריטית מעורפלת שנבנתה עם "חוטם" ארוך וזכתה למכירות עגומות: רק כמה עשרות נמכרו לפני שהחברה פשטה את הרגל. "נראה כי איש אינו יודע כמה דגמי מאנטיס עדיין קיימים. יש להניח כי לאף בן תמותה אין את העצבים לספור אותן", ממשיכים לטעון באוטוטריידר. אולי החברה בחרה בסגנון של ג'יימס-בונד-אסטון-מרטין, והחטיאה. 

Wikimedia Commons

ניסאן ג'וק (2011-2017)

עיצוב נוסף של ניסאן ראוי למקום ברשימת המכוניות המכוערות ביותר. הג'וק מעולם לא השתייכה למיינסטרים בזכות העיצוב הלא שגרתי שלה. בניסאן כינו אותה "מכונית מהנה המאפשרת ביטוי אסרטיבי יותר", אבל אחרים לא היו משוכנעים: הגרדיאן כינה אותה "קצרת חרטום, בעלת עיני צפרדע ומכוערת להפליא". למרות זאת, היופי הוא בעיני המתבונן. ג'וקים נמכרו היטב, וב-2014, ניסאן עיצבו אותה מחדש כדי להפוך אותה לבעלת מראה מוזר עוד יותר.

Wikimedia Commons

לינקולן אם.קיי.טי. (2010-Present)

הקרוסאובר שיכול לגרור כמות זבל מצחיקה בתא המטען הגדול שלו כמעט ולא השתנה מאז שנחשף בשנת 2010. וזה... מצער, אלא אם כן אתם אוהבים מכוניות עם חלק אחורי לא פרופורציונלי (היי, אנחנו לא שופטים). הדיילי דרייב טוען שזו אחת מכוניות השטח המכוערות ביותר בעשרים השנים האחרונות. "אין שום דרך לעקוף את זה: ה-MKT מסורבלת... המראה הכללי דומה למריצה הנוסעת לאחור."

Mitsuoka Orochi (2007-2014) by 韋駄天狗 (CC BY-SA)

מיטסוקה אורוצ'י (2007-2014)

ועכשיו למשהו שונה לגמרי. מכוניות יפניות זוכות לעיצוב מתקדם יותר, לפחות לעומת מקבילותיה האמריקאיות; אך יש הבדל בין חדשנות מעניינת לחדשנות לא מובנת, שלא לומר - מכוערת. מיטסוקה אורוצ'י, מכונית ספורט יקרה במהדורה מוגבלת, בהחלט ראויה למקום בקטגוריה זו. "הקצה הקדמי הוא ביזארי לחלוטין, במובן שהוא נראה כאילו המעצב ניסה לגרום למכונית להיראות כאילו היא מחייכת, או כאילו היא אוכלת משהו. אני באמת מאמין שזה התבסס על דימוי של איזושהי חיה שמחה למראה" (אוטוטריידר).

Wikimedia Commons

יונדאי טיבורון (2000-2001)

כאשר יונדאי עדיין ניסתה להחזיק את עצמה בשוק האמריקני, היא החליטה לקחת סיכון בעזרת העיצוב המחודש של היונדאי קופה הספורטיבית. עבור אנשים רבים זו הייתה טעות שכיערה את המכונית וזיכתה אותה במקום ברשימת '10 מתיחות הפנים הגרועות ביותר בכל הזמנים' של ג'לופניק. "הטיבורון החדשה היא 'מפלצת עם עיני חרק'... נראה שהיא יצאה מהלגונה השחורה". ובכל זאת, יונדאי זכתה לצחוק האחרון, עם מכירות שקפצו בצורה ניכרת בשנת 2000. 

1991 Chevrolet Caprice Classic by Mr.choppers (CC BY-SA)

שברולט קפריס (1991-1992)

"זה נראה כמו אמבטיה הפוכה", הודה בעבר עובד של ג'נרל מוטורס. השברולט קפריס היא מכונית כושלת שהגיחה לעולם לאחר מורשת של שלושה עשורים עם מכירות רבות. מגזין פורצ'ן קרא לה "לוויתן חוף", ואילו הוושינגטון פוסט, הנחמד מעט יותר, כינה אותה "צמחונית". לא משנה מהו התיאור המדויק יותר, המכירות היו מאכזבות ולאחר זמן קצר המכונית זכתה למתיחת פנים.

Nissan S-Cargo ( G20 ) by Tennen-Gas (CC BY-SA)

ניסאן S קרגו (1989-1991)

למי שסופר, זו כבר המכונית השלישית של ניסאן ברשימה ה"מכוערת" הזו. ה-S קרגו הוא טנדר מטען קטן, שנמכר רק ביפן משנת 1989 עד 1991. "מה הופך אותו למכוער כל כך? ובכן, הכל. למכונית כולה יש את כל הקימורים, המעגלים והקשתות האלה, ואז הקצה האחורי פשוט נעצר. פתאום. בלי שום הסבר" (אוטוטריידר). הטנדר הזה גם דומה לשבלול והשם שלו נשמע באופן חשוד כמו escargot (שבלול). האם זו הייתה כוונת המשורר?

Wikimedia Commons

איסוזו ויקרוס (1999-2001)

כעשור לפני שהחליטה לעזוב את השוק האמריקני, ניסתה איסוזו להעניק לקונים רכב שטח שנראה ייחודי, מהנה ועתידני. אז היא ייצרה את VehiCross, רכב במהדורה מוגבלת שעורר גם תגובות חיוביות וגם שליליות. בעוד הרכב קיבל ביקורת הגונה דיה ב'מוטור טרנד' (אם כי הם כינו את הויקרוס "טויוטה ראב 4 על סטרואידים עוצמתיים"), במגזין 'קאר אנד דרייבר' נאמר "אף-אחד לא רוצה רכב שטח עם שלוש דלתות שנראה כאילו נמלט מהתפאורה של 'בטלסטאר גלקטיקה'.

Bustle-back Cadillac Seville produced from 1980–1985. by dave_7 (CC BY)

קדילאק סביליה (1981-1985)

קדילאק סביליה, שעוצבה מחדש, הייתה אמורה לעזור לג'נרל מוטורס לייצר באזז ולהיכנס לתחילת שנות ה-80 בסגנון "מסובב ראשים". העיצוב כן הביא באזז וזה בהחלט גרם לאנשים להסתכל, ולא רק פעם אחת, כי הם לא האמינו עד כמה קדילאק יכולה להיות מכוערת. סביליה החדשה זכתה למכירות מאכזבות, ככל הנראה מכיוון שהמנוע היה גרוע לא פחות מהעיצוב. "סינתזה כמעט מושלמת של עיצוב עלוב והנדסה הרסנית" (Curbside Classic).